Zo’n honderd (ex-)gokkers hebben zich gemeld bij advocaat Benzi Loonstein, meldt de Volkskrant op maandag 5 december j.l.. Zij gokten vóór de legalisering van de Nederlandse markt op 1 oktober 2021 bij illegale online casino’s en verloren veel (te veel) geld. Sommige gokkers zijn door het gokken hun baan, huis of relatie kwijtgeraakt. Zij eisen nu dat de online casino’s hun verloren geld terug betalen.
Ondanks het algehele verbod dat er in ons land gold tot 1 oktober 2021, hebben deze online casino’s klanten gestimuleerd om te gokken door hen bonussen of andere extraatjes te bieden terwijl zij illegaal actief waren in Nederland, zegt Loonstein. De betrokkenen bij de rechtzaak zijn vaak ‘jonge en kwetsbare mensen’ die door hun onverantwoorde gokgedrag enorme schulden hebben opgebouwd en diep in de problemen zijn geraakt.
Loonstein erkent in het Volkskrant artikel dat spelers deels een eigen verantwoordelijkheid hebben om verantwoord te gokken maar zegt tegelijkertijd dat de online casino’s de gokverslavingen hebben aangewakkerd door bonussen en andere ‘lokkertjes’ in het vooruitzicht te stellen.
“Ze hebben zich actief op Nederland gericht, terwijl dat volgens de wet op de kansspelen niet mocht. De eerste bepaling schrijft voor dat het aanbieden van kansspelen, fysiek en online, niet mocht. En tot 1 oktober 2021 was er een algeheel verbod voor online casino’s.”
Hiermee hebben de casino’s hun zorgplicht geschonden, aldus Loonstein. Zelfs in de ongereguleerde markt bestond er een ongeschreven regel dat gokaanbieders hun consumenten moesten beschermen, net zoals banken dat moeten doen, zegt hij.
In Duitsland en Oostenrijk zijn vergelijkbare zaken al succesvol geweest. Vorige maand beval het hooggerechtshof in Keulen dar Pokerstars €58.000 terug moest betalen aan één speler omdat het op dat moment zonder vergunning opereerde.
De claim van de cliënten van Loonstein ‘zal zeer groot zijn’, zo bevestigt de advocaat. Hij gaat eerst achter de grote partijen aan maar uiteindelijk ook achter kleinere casino’s die zich hieraan schuldig hebben gemaakt. In eerste instantie wordt geprobeerd een schikking te treffen met het casino. Lukt dat niet, dan gaat er een dagvaarding uit. Dat is inmiddels in vier gevallen gebeurd.
Hoe succesvol deze zaken zullen zijn, is de vraag. In een reactie op het artikel in de Volkskrant verwijst casino operator Kindred, operator van onder andere Unibet, naar een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam waarin een speler 185.000 euro aan geleden verliezen terugeiste van Unibet maar in het ongelijk werd gesteld.
Feit is dat de online casino’s in de huidige, gereguleerde Nederlandse markt een grote zorgplicht hebben als onderdeel van hun casino licentie. Door het actief monitoren van speelgedrag, spelers verplicht limieten in te laten stellen en elke speler te controleren op een eventuele CRUKS vermelding zorgen Nederlandse casino’s voor een veilige speelomgeving.
Ineke Hoffmann is een copywriter met 10 jaar ervaring in de casino industrie in haar zak.
Ik schrijf over het reilen en zeilen in de Nederlandse en internationale online casino-industrie. Ik hou van de veelzijdigheid van de gokwereld waar, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, het echt niet koste wat het kost om geld gaat. De focus ligt tegenwoordig op het welzijn van de speler. Ik draag hier graag aan bij door objectieve en informatieve artikelen te schrijven over de ups en downs in (online) casino’s.