Onderzoek van de Britse Bingo-affiliate Whichbingo wijst uit dat er een duidelijke verschuiving heeft plaatsgevonden in de Britse doelgroep voor bingo online door de COVID pandemie. De lockdown heeft ervoor gezorgd dat er een enorme toename is in met name jongere mannen die de digitale bingostift ter hand nemen. Het onderzoek bestond uit een enquête en wees uit dat in Groot-Brittannië ten minste 10 keer meer personen van 25 jaar of jonger hun heil zoeken in online bingo vergeleken met voorgaande jaren en… bijna de helft hiervan is man.
WhichBingo, een Britse onafhankelijke bingo online review site en onderdeel van XLMedia, publiceerde hun rapport op 25 feburari j.l. Meer dan 800 volwassenen die tussen 4 en 15 januari 2021 online bingo speelden in het Verenigd Koninkrijk werden ondervraagd. De resultaten geven een goed beeld van de huidige Britse bingo online markt – wie zijn de online bingo spelers, wat willen ze, hoeveel geven ze uit, wat vinden ze leuk en wat niet? De enorme veranderingen in doelgroep is essentiele informatie voor de aanbieders in de industrie. Zij moeten zorgen dat hun bingo sites en online marketing strategie aangepast worden aan de nieuwe doelgroep.
Meer mannen en een veel jonger publiek
Traditioneel gezien wordt bingo online gemarket aan een voornamelijk vrouwelijk publiek maar de resultaten van het Whichbingo onderzoek wijzen juist een enorme schifting in de doelgroep aan naar meer mannelijke spelers, dit aantal steeg van 21% in 2020 naar 48% in 2021.
Vergeleken bij de resultaten van vorig jaar was de leeftijd van de respondenten ook beduidend jonger. 83% van de deelnemers aan het onderzoek gaven aan tussen de 25 en 54 jaar oud te zijn terwijl in 2020 de meerderheid van de ondervraagden tussen de 35 tot 64 jaar oud was. Het aantal 18 tot 24-jarigen steeg ook aanzienlijk van 1% in 2020 naar 10% dit jaar. Deze data vereist een schifting in marketing en commerciële activiteiten van de bingo sites die zich nu meer moeten gaan richten op de Britse Millenials, Generation Z en in mindere mate Generation X in plaats van op de Baby Boomers.
Opleidingsniveau
Alhoewel bingo online op zichzelf een spelletje is met simpele spelregels die zeer eenvoudig te leren zijn, bleek uit het onderzoek dat het bij de online bingo spelers niet ontbreekt aan IQ. Het meest gegeven antwoord op de vraag wat het hoogst genoten opleidingsniveau van de respondenten in het 2021 onderzoek was, is Bachelor of iets vergelijkbaars, met 27% die aangeven dat ze universiteit hebben doorlopen en 16% die aangeven dat ze een Masters degree hebben.
Uitgavepatroon en betaalmethode
Het onderzoek laat zien dat online bingospelers niet heel veel uitgeven per maand. Slechts 4% van de ondervraagden gaven toe meer dan £101 per maand uit te geven maar de meerderheid (68%) zegt tussen de £11 en £50 per maand te spenderen aan bingo online. 4% van de spelers geeft aan alleen maar gratis bingo online te spelen en nooit te storten! PayPal is met 40% veruit de meest populaire betaalmethode, gevolgd door de debit kaart waar 33% van de ondervraagden voor kiest.
Wat spelers willen
Online chat moderators doen hun best om de chatrooms in de online bingorooms net zo gezellig te laten zijn als een echte bingohal, maar slechts 16% van de ondervraagden gaf aan dat belangrijk te vinden bij het kiezen van de beste online bingo site. Veruit de meeste (41%) van de respondenten verklaarden dat de gebruiksvriendelijkheid van een bingo site zwaar weegt in de keuze voor een site met op de tweede plaats de mogelijkheid om winsten snel uit te kunnen laten betalen. De welkomstbonus, een instrument waarop alle bingo online casino’s prat gaan in het proces om nieuwe klanten aan te trekken, kwam pas op de derde plaats. Dit zou betekenen dat aanbieders zich meer moeten focussen op de kwaliteit van hun product in plaats van de kwantiteit en kwaliteit van de bingo bonus.
Motivatie om bingo online te spelen
Veel Britten geven in het onderzoek aan dat ze bingo online spelen ter bestrijding van de verveling en zeggen dat ze het meer om vermaak gaat dan om te winnen. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan het tijdens de pandemie belangrijk te vinden om onderdeel uit te maken van een online gemeenschap.
Het verlangen naar de bingohal
Alhoewel al sinds 2007 een afname te zien was in het aantal spelers in de Britse bingohallen en een opkomst in het aantal spelers die van bingo online genoten, ziet het Whichbingo onderzoek dat 28% van de spelers die zowel echt als bingo online spelen, zegt terug te verlangen naar de sfeer van de authentieke bingohal. 48% van dezelfde groep geven de voorkeur aan bingo online spelen maar zeggen dat het online bingospel nooit de sfeer van de echte bingohal kan evenaren. Op de vraag wat mensen (die zowel online als offline spelen) missen van de echte bingohal antwoordde 41% de sfeer, 40% noemde een avondje uit en ‘gedeelde vreugde’ was de derde reden.
Het valt dus niet te ontkennen; de liefde voor de landgebonden bingohal zit diep bij de Britten. Op dit moment zijn ze nog voor onbepaalde tijd gesloten dus volgens Whichbingo is er een realistische kans dat er een opleving komt in het aantal spelers dat naar de bingohallen gaat als de restricties eenmaal worden opgeheven.
Voorspelling voor de toekomst
Wat betreft de 2021 prognoses voor de toekomst van bingo online laat Whichbingo een aantal bingo online experts een kijkje nemen in hun glazen bollen. Volgens hen kunnen online bingo spelers rekenen op een meer betaalbare, mobiele en interactieve ervaring in 2021. Bingo online zal zeker de gevolgen voelen van een woelig 2020 en ook van Brexit, maar de wereld lijkt beter voorbereid op alles wat nog kan komen. Bingo is een fijne afleiding en ontsnapping van de realiteit gebleken voor vele Britse spelers en het is nu aan de bingo online casino’s om de lat te verhogen en eersteklas service te bieden aan spelers die het zo nodig hebben, misschien nu nog wel meer dan ooit.
Nieuwsgierig naar wat er nog meer uit het onderzoek naar voren kwam? Download het volledige rapport op WhichBingo Reports.
Ineke Hoffmann is een copywriter met 10 jaar ervaring in de casino industrie in haar zak.
Ik schrijf over het reilen en zeilen in de Nederlandse en internationale online casino-industrie. Ik hou van de veelzijdigheid van de gokwereld waar, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, het echt niet koste wat het kost om geld gaat. De focus ligt tegenwoordig op het welzijn van de speler. Ik draag hier graag aan bij door objectieve en informatieve artikelen te schrijven over de ups en downs in (online) casino’s.